Saker som gnager / Bara vara Jag

Jag kan inte släppa det. Jag var barnvakt i helgen åt syrrans barn. Jag har absolut ingenting emot att vara det, men när vi väl var där, fick jag veta att hon + karl, skulle gå och käka brunch med brorsan och hans tjej. Det kändes väldigt olustigt. Då skulle jag vara där hemma hos dem, ta hand om deras barn, medan de var ute och kunde umgås. Va fan?

Några veckor innan, åkte syrran och mamma iväg på charter i nästan en vecka. De tänkte inte ens på att fråga mig, då syrran tog för givet att jag inte hade någon lust att följa med, eller att jag inte hade pengar, eller att jag mådde dåligt. Ja, men fråga kan man väl ändå göra? Eller är det för mycket begärt?

Det känns som att jag hamnar i kläm. Hela tiden. Jag vet att jag är äldst, att jag inte pratar med mamma varje dag, eller vecka. Att jag inte kommer ihåg när mina små syskon fyller år och köper presenter till dem. Men, det beror inte på att jag inte bryr mig, det beror på att jag de senaste tre åren har haft ett helvete med mig själv och allt det som rör hemmet. Jag har inte ens haft tid att hitta mig själv.

Det gnager även, att dotra inte fick någon present att mamma när hon fyllde. Alla andra får, hennes andra barnbarn, men inte hon.. Hon har inte sagt någonting om det, dotra alltså, och det kanske bara är jag som hakar upp mig på sådana saker. Men det är för att jag är van att se till de saker som inte blir som det är tänkt. Att lägga märke till när jag hamnar bakom. När jag och det som har med mig att göra, kommer sist.

Jag vet verkligen inte hur jag skall komma undan denna fälla.

Det känns bara som att det blir så, utan att någon riktigt tänker på mig.

Några tankar? *nyfiken*

