Religionsvetenskap var det ja! / Bara vara Jag

Jag har kommit igång nu ordentligt med skrivandet och känner att jag behöver en paus.

Jag är en sådan, som först skriver på papper. JA, med vanlig penna och i ett vanligt block, innan jag skriver ner det i datorn. Det är så mycket lättare att formulera sig när en skriver för hand. Det känns så mycket mer kreativt. Tror inte att det är så många som fortfarande skriver för hand, tyvärr. Men själv älskar jag det. Finns inget bättre. Så på så sätt så saknar jag att skriva “riktig” dagbok. Ha boken gömd på ett bra ställe, där ingen annan kan hitta den, ta fram den, skriva några sidor, och veta att den finns där när jag behöver.

I och för sig, så har jag alltid (oftas) ett block med mig i väskan, så att jag kan skriva när jag behöver. Tror att jag har spridit ut mina tankar i 5-6 olika böcker.. måste se till att hitta alla.. Se om jag kan få någon ordning på det. Inte för att det behövs så, men det är skönt att ha alla “hemligheter” samlade.

Nu skall det bli till att skriva om genus i religionen. Väldigt intressant, även om jag finner texten som sig skriven ur ett väldigt konstigt perspektiv.. Vad är det för skillnad på Homosexuella och Lesbiska? “en studie på homosexuella och lesbiska”.. Hm.. Men det är kanske bara jag som tänker så, jag vet inte. Själv ser jag inte varför det är en sådan uppdelning där. Visst kan det vara två olika undersökningar som har gjorts. En på endast lesbiska och en annan på homosexuella, inte omöjligt, men jag har för mig att det står “en studie”..

Riktigt intressant detta med religionsvetenskap, även om det är krångligt som fan ibland! Alla termer, och vad som är vad.. Men det kanske kommer. Det har inte gått allt för många veckor än så länge!

Kommer att bli expert på detta sedan ;) Känns bra, eftersom att jag inte alls är troende =p Eller, i alla fall inte inom något som har med de större religionerna att göra.. Om jag nu skall räkna mig som något.

Nä.. dags att fortsätta. Genus, något som jag faktiskt är väl insatt i, och har läst en hel del om. Skall skriva max två sidor om ett kapitel och det kommer nog bli lätt!! Bara jag kommer igång!

8 reaktioner på ”Religionsvetenskap var det ja! / Bara vara Jag

  1. ja du… det var en underlig uppdelning… sist jag kollade var väl homosexuella en gemensam benämning på både flator och bögar (ursäkta ordvalet) .

    Jag skriver direkt på datorn. Vet inte varför men jag får bättre idéer och fingrarna rör sig snabbare än handen gör med en penna. Skriver jag för hand tappar jag tråden liksom.

    Ha en bra helg du med . Kram

    • Jo precis, reagerade en hel del på det kapitlet skall jag säga..

      Vi är alla olika ;) Själv är det inövat att skriva på papper först. Har en bonuspappa som insisterade på att det var så man gjorde.. Och det sitter kvar, och idag kan jag förstå tanken bakom det. När jag sedan skriver det på datorn, så har jag det i bakhuvudet och kan ändra på det eftersom jag skriver. Det lyckas komma ännu fler idéer för mig på så sätt.

      Kram

    • hehe. Nä det är ju det, att det kostar.. Men jag tar det.. Studielån och hela alltet.. Annars skulle det inte finnas en chans att jag skulle klara av det.

      Men det är väl så det är. Skulle jag kunna plugga utan att ta lån, skulle jag hellre göra det, men tyvärr så fungerar det inte =/

      Kan skicka en länk till dig via mailen, om du vill kolla in vad det är vi gör =) Läraren lägger ut sina föreläsningar på nätet så att alla kan komma åt dem =) Väldigt intressanta föreläsningar om jag får säga det själv =)

      Kram

  2. Är också sugen på att plugga och kanske blir det nödvändigt….. I vilket fall tycker jag att du är duktig som orkar men är man intresserad av det man läser så brukar det gå lätt! Ha en fortsatt bra helg :) Kram

  3. Visst är det en härlig känsla att skriva för hand, som man gjorde ”förr i tiden” ?! Jag får ur mig orden snabbare på ett papper än på tangentbordet…..
    Faktiskt så är det inte länge sedan jag brevväxlade på det gamla sättet med en i och för sig jobbig människa. Men det var kul så länge det varade!

    Det låter jätteintressant, det du läser…*lite avis jag med*…

    Ha en fortsatt bra helg, vännen!

    Kram ;)

    • Det är underbart att skriva för hand!! Tankarna kommer som på ett annat sätt när man gör det, om det nu inte är att en ”bara” skall blogga ur sig en massa ;)
      Men man hinner tänka på ett annat sätt, och orden kommer av sig själv på ett helt annat sätt.

      Kram vännen

Några tankar? *nyfiken*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.